بلاگ

رگلاتور گاز چیست؟!

رگلاتور گاز

رگلاتورها ابزاری برای تنظیم و اندازه‌گیری فشار گاز درون لوله‌های گاز هستند. به طور کلی، رگلاتورها را به دو دسته برنجی و استیل دسته بندی می‌کنند. رگلاتور استیل نسبت به انواع رگلاتور برنجی دوام بیشتری دارد. همچنین، میزان خطا در اندازه گیری و تنظیم گاز در رگلاتورهای برنجی بسیار بیشتر از رگلاتورهای استیل است. به شکل معمول برای انتقال و تنظیم گازهایی همانند H2S که خاصیت خورندگی دارند، از رگلاتورهای برنجی استفاده نمی‌شود و رگلاتور استیل در این مورد برتری دارد. اگر رگلاتور برنجی در این مورد استفاده شود، عمر آن بسیار کوتاه خواهد شد و در کل در هزینه خرید قطعات و تجهیزات تأثیرات منفی می‌گذارد و هزینه‌های تمام شده پروژه را افزایش می‌دهد. البته قیمت رگلاتور برنجی و مانومترهای برنجی بسیار ارزان‌تر است، اما مقاومت پایین‌تر آن نسبت به رگلاتورهای برنجی، مطلوبیت آن را کم می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

پنج دسته رگلاتور اکسیژن در بازار وجود دارند که به منظور تنظیم و اندازه‌گیری گاز اکسیژن در صنایع مختلف اندازه‌گیری می‌شوند. اولین گروه از رگلاتورهای اکسیژن برای تنظیم گاز اکسیژن بیماران استفاده می‌شوند. دسته دو در صنایع جوش و برش مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. دسته سوم در صنایع فولاد و پتروشیمی در کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شوند که به علت بزرگی تجهیزات این رگلاتورها بر روی کپسول قرار نمی‌گیرند و روی کنتر نصب می‌شوند. دسته چهارم رگلاتورهای اکسیژن در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند و گروه آخر رگلاتورهای اکسیژن تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای هستند که به منظور کاهش فشار اکسیژن بر روی کپسول‌ها و محل‌های خروجی و ورودی گاز نصب می‌شوند.

رگلاتور گاز

رگلاتور گاز چیست؟

رگلاتور گاز به تجهیزی می گویند که برای کنترل و تنظیم فشار گازهای موجود در مخازن، سیلندرها و خطوط گازرسانی کاربرد دارد. در واقع می توان گفت که رگلاتور تنظیم فشار گاز خروجی را برای کاربر تنظیم می کند و باعث می شود که کاربر فشار گاز مورد نیاز خود را بتواند به دست آورد. بنابراین رگلاتور گاز فشار بالای منبع گاز را به فشار پایین کاهش می دهد. این تجهیز با نام های متفاوتی مانند مانومتر، رگولاتور یا رگلاتور در ایران شناخته شده است و مرسوم است که در صنعت بسیار کاربرد دارد.
انتخاب درست رگلاتور به عوامل متعددی بستگی دارد و بهتر است کاربران با توجه به نیازهای خود رگلاتور مورد نیاز خود را انتخاب کنند زیرا انتخاب اشتباه رگلاتور هزینه های سنگین مالی و جانی را به بار می آورد که با توجه به این موضوع، مشورت گرفتن از افراد متخصص در این زمینه بسیار ضروری است. فروشگاه متا یکی از معتبرترین تامین کننده تجهیزات ابزار دقیق است .

نحوه عملکرد رگلاتور گاز

در هشت مرحله کارکرد صحیح رگلاتور گاز را شرح می دهیم :

مرحله اول : وارد شدن گاز در رگلاتور

در این مرحله زمانی که رگلاتور به سیلندر وصل می شود و شیر سیلندر باز می شود، گازی که فشرده شده است با فشار بالا در محفظه شیر رگلاتور وارد می شود.

مرحله دوم : پر شدن محفظه از گاز

گاز با سرعت بسیار بالا محفظه را پر می کند.

مرحله سوم : پایین رفتن دیافراگم

وقتی که برای افزایش جریان گاز، دکمه کنترل رگلاتور در جهت عقربه های ساعت چرخانده می شود، باعث فشرده شدن فنر به سمت پایین و هل دادن دیافراگم به پایین می شود. این عمل نیز باعث می شود که سوپاپ شیر باز شود.

مرحله چهارم : وارد شدن گاز در محفظه فشار پایین

زمانی که سوپاپ شیر باز می شود باعث می شود که گاز به محفظه فشار پایین وارد شود که این عمل خود باعث می شود که گاز به دیافراگم در جهت بالا، فشار زیادی وارد کند بنابراین نیروی خلاف جهت به فنر وارد می شود.

مرحله پنجم : ثابت شدن دیافراگم

وقتی بین نیرویی که از سمت فنر وارد می شود و نیرویی که خلاف جهت وارده از سمت گاز است به تعادل می رسد، این عمل باعث می شود که دیافراگم ثابت شود. در این زمان است که گاز به صورت ثابت و به آرامی از سیلندر خارج می شود.

مرحله ششم : افت فشار سیلندر

وقتی گازی که در سیلندر وجود دارد استفاده شود باعث می شود فشار درون سیلندر افت کند و این عمل کاملا طبیعی است. با این عمل ( افت فشار) دیافراگم تحت تاثیر نیروی فنر قرار می گیرد و به پایین می رود. در این مسیر ورودی گاز از داخل سیلندر به درون محفظه رگلاتور باز می شود و گاز بیشتری به محفظه فشار پایین وارد می شود.

مرحله هفتم : افزایش فشار خروجی

زمانی که گاز در محفظه فشار پایین افزایش یابد باعث می شود که فشار خروجی نیز افزایش یابد و همین عمل باعث می شود که هیچ گازی در داخل محفظه باقی نماند.

مرحله هشتم : تخلیه سیلندر

زمانی که تخلیه سیلندر به صورت کامل انجام شود یا شیر سیلندر بسته شود باعث می شود که ورودی گاز صفر شود و فشارسنج ها در صورتی که وجود داشته باشند فشار صفر را نمایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *